Bahaya diabetes terhadap kesihatan.







Untuk pengetahuan pembaca diabetes mellitus ni ade 2 jenis. Diabetes mellitus ini terdiri daripada dua jenis seperti di bawah:


Type 1 - pankreas tak produce insulin 

Type 2 - pankreas x peka pada insulin




Menurut satu daripada 11 kajian, pengambilan harian resveratrol boleh meningkatkan kawalan glukosa dan sensitiviti insulin dalam pesakit diabetes.

Data daripada 388 orang, mendapati bahawa potensi pengurusan gula dalam darah boleh dilakukan dengan sebatian anggur ke atas pengidap DIABETES tetapi tidak pula kepada yang bukan pengidap penyakit tersebut.

Penemuan ini telah dilaporkan oleh Saintis Third Military Medical University dalam American Journal of Clinical Nutrition.

Sebatian anggur maksudnya ialah yang mempunyai kandungan, ade Resveratrol. So kena makan banyak banyak lah 😁😁😁 . Tapi Mujurlah ade VIVIX kanπŸ˜‹ Resveratrol  98℅ ada  dalam kandungan VIVIX. VIVIX bantu lancarkan aliran darah. 

Disamping itu, fungsi VIVIX utk bantu baiki sel2 bhgian jari yang mula rosak tu sebab orang DIABETES ni gula dlm darah tinggi sangat. Protein AGE tu penyumbang trbesar kpd DIABETES Dan penyakit-penyakit kronik ini. AGE ni terhasil dri lebihan gula dan  protein. 

Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga. 
Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat. Dengan Vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah. So seterusnya dapatlah mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menyebabkan kencing manis tu😁

Utk atasi atau kurangkan rintangan insulin ni vivix bantu lindungi dan baiki sel rosak..pengambilan secara konsisten dpt bg manfaat dan kurangkan rintangan insulin ni yg mengarah kpd pnykt kardiovaskular dn kencing manis ni


Kencing manis semasa hamil juga dikenali sebagai diabetes gestasi. (Gestational Diabetes Mellitus) . .diabetes masa mengandung. Semasa kehamilan, badan akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi, terutamanya mulai pertengahan kehamilan dan seterusnya. Jika badan ibu tidak boleh menyediakan insulin tambahan ini, ibu akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah, lantas mengakibatkan ibu menghidap diabetes gestasi. 

Baby yang menerima terlalu banyak gula dalam darah semasa kehamilan akan mempunyai masalah kesihatan selepas kelahiran seperti gula dlm darah yg rendah dan jaundis.

Baby yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang mempunyai kencing manis boleh cenderung kepada obesiti dan diabetes jenis 2 nanti. Biasanya, yg ade diabetes gestasi ni sblm kuar spital, akan diperiksa sama ada masih menghidap diabetes ataupun tidak. 

Biasanya ADA ditawarkan la pemeriksaan untuk diabetes semasa pemeriksaan posnatum (30hari lps Bersalin), dan sekali setahun selepas itu. Sebenarnya kan, dianggarkan 1/5 wanita hamil yg DIABETES gestasi ni, mmg dh ade diabetes type 2 tanpa dorang sedariπŸ˜”πŸ˜”. 

Tips pengambilan makanan berkhasiat ialah :

✅ campurkan buah-buahan ke dalam bijirin sarapan atau yogurt 

✅tambahan salad kepada sandwic sewaktu makan tengahari 

✅pilihan dua jenis sayur-sayuran dengan hidangan waktu makan utama 

✅jadikan buah sebagai snek berbanding biskut atau kek.


Bayi akan terus menghasilkan insulin dalam jumlah yang banyak untuk jangka masa tertentu selepas dilahirkan. Namun karena tidak ada lagi sumber gula dari ibu, akibatnya bayi yang baru lahir akan mengalami hipoglisemia. Kondisi seperti ini akan membuat bayi menggigil atau mungkin mengalami masalah pernafasan, namun keadaan ini dapat dipulihkan dengan segera apabila bayi diberi ASI atau air gula tambahan. 

0 comments:

Post a Comment