10 Jenis Polifenol Dalam Vivix Bantu Kesihatan





10 Jenis Polifenol Dalam Vivix Bantu Kesihatan. POLIFENOL merupakan zat kimia yang ditemukan pada tumbuhan. Zat ini memiliki tanda khas yakni memiliki banyak gugus fenol dalam molekulnya.
Polifenol memberi warna pada suatu tumbuhan seperti warna daun saat musim gugur.Pada beberapa penelitian disebutkan kelompok polifenol memiliki peranan sebagai ANTIOKSIDAN yang baik untuk kesihatan.

Antioksidan polifenol dapat mengurangi risiko penyakit jantung dan pembuluh darah dan kanser. Terdapat juga penelitian yang menyimpulkan polifenol dapat mengurangi risiko penyakit alzheimer.



1. Asid elagik


Asid elagik adalah sebatian semula jadi yang terdapat dalam beberapa makanan berasaskan tumbuhan termasuk walnut, raspberi merah, delima dan anggur muscadine Amerika.  Makanan ini juga mengandungi asid yang lebih kompleks yang dikenali sebagai ellagitannins, yang ditukar menjadi asid elagik dalam badan anda.

Sesetengah asid elagik pemakanan ditukar dalam usus anda menjadi sebatian yang disebut urolithin, yang juga diserap dan bertanggungjawab untuk beberapa manfaat kesihatan asid ellagic. Asid elagik dan produk metaboliknya mempunyai ciri-ciri anti kanser, terutamanya terhadap kanser prostat.

Asid elagik berfungsi seperti antioksidan dalam badan anda, bertindak menyingkirkan radikal bebas yang boleh merosakkan badan anda di peringkat sel. Ia juga ditukar menjadi urolithin, yang bertanggungjawab untuk beberapa manfaat kesihatan asid elagik

Manfaat kesihatan asid elagik:

a. Kanser prostat


Menurut satu kajian yang diterbitkan pada Mac 2010 dalam Nutrisi Molekul dan Penyelidikan Makanan yang diterbitkan oleh Penyelidikan Kanser Klinikal pada 2006, ia melaporkan terdapat pengurangan perkembangan kanser prostat bagi pesakit yang diberikan 8oz asid ellagic setiap hari.

Asid elagik didapati tertumpu pada tisu prostat melalui ellagitannins.

Selain itu, asid elagik juga mempunyai kesan baik kepada pesakit kanser yang perlu membuat proses kemoterapi.

b. Obesiti dan Keradangan
Obesiti adalah keadaan kelebihan berat badan yang sebenarnya melibatkan keradangan dalam tisu lemak anda. Asid elagik didapati dapat menurunkan tahap tisu lemak dari sebatian keradangan. Ini sebagaimana satu jurnal yang diterbitkan dalam “Biokimia dan Biophysical Research Communications.”

Dalam kajian itu menyatakan pengurangan jumlah sebatian yang dikenali sebagai resistin. Tahap bertentangan dalam darah telah dihubungkait dengan penyakit arteri koronari serta kencing manis.

Tahap tinggi ini dipercayai disebabkan oleh sel-sel darah putih mencari jalan untuk masuk ke dalam tisu lemak, dan mengurangkan tahap ini dengan asid elagik

Sebab itu asid elagik boleh membantu mengurangkan risiko yang berkaitan dengan obesiti dan keradangan.

c. Metabolisme Glukosa


Ellagitannins didapati sebagai inhibitor amilase pankreas, yang melambatkan langkah pencernaan awal kanji, sebagaimana dilaporkan dalam edisi Oktober 2010 “Journal of Medicinal Food.”

Langkah terakhir dalam pencernaan kanji untuk glukosa adalah penyerapan yang dibantu oleh enzim usus dipanggil alpha-glucosidase. Asid elagik adalah penghambat alpha-glucosidase. Oleh itu, ellagitannins dan asid elagik dapat mengurangkan kadar kemasukan glukosa ke dalam aliran darah selepas makan.

Justeru disebabkan asid elagik dapat mengurangkan kemasukan glukosa ke dalam saluran darah, sekaligus asid elagik berkesan untuk masalah diabetes.

d. Asid elagik dan Kesihatan Otak


Satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa tikus yang diberi asid elagik dapat mengurangkan kesan kecederaan otak traumatik termasuk kesan jangka panjang pada hipotalamus dan keradangan.

Walaupun kajian ini tidak meliputi keadaan keradangan otak yang lebih luas, ia menunjukkan bahawa mungkin terdapat manfaat tambahan asid elagik pada otak, yang boleh membantu meningkatkan kepekatan atau membantu mengurangkan gejala pelbagai keadaan otak.



2. Anthocyanins


antosianin adalah sejenis flavonoid dengan kesan antioksidan. Ditemui secara semulajadi dalam beberapa jenis makanan, anthocyanin adalah pigmen yang memberi warna merah, ungu, dan tumbuhan biru pewarna mereka yang kaya. Selain bertindak sebagai antioksidan dan memerangi radikal bebas, antosianin menawarkan faedah antiradang, anti-virus, dan anti-kanser.

Dalam ubat herba, bahan kaya antosianin telah lama digunakan untuk merawat beberapa keadaan (termasuk tekanan darah tinggi, selesema, dan jangkitan saluran kencing).

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa antosianin juga boleh membantu menangkis masalah kesihatan utama, termasuk penyakit jantung dan kanser.

Antara manfaat kesihatan antosianin berdasarkan kepada kajian klinikal yang dibuat oleh para saintis adalah:

Mempromosi kesihatan jantung. Anthocyanins boleh meningkatkan kesihatan jantung. Kajian menyatakan bahawa antosianin berupaya meningkatkan tahap kolesterol dan metabolisme gula darah, serta melawan tekanan oksidatif (satu proses yang diketahui memainkan peranan dalam penyakit jantung).
Membantu menurunkan kadar kolestrol jahat (LDL). Sumber dari The American Journal of Clinical Nutrition.


Memerangi obesiti. Sumber dari kajian oleh saintis dari Rusia diterbitkan pada tahun 2017 dalam hindawi.com.  Kajian awal mencadangkan bahawa antosianin boleh melindungi daripada obesiti. Dalam kajian 2008 dari Journal of Agricultural and Food Chemistry, saintis mendapati bahawa tikus yang memakan makanan tinggi lemak antosianin yang diperkaya selama lapan minggu mendapat kurang berat berbanding tikus yang diberi makan diet tinggi lemak tanpa antosianin.
Meningkatkan fungsi cognitif (otak). Kajian oleh School of Psychology and Clinical Language Sciences, University of Reading, Earley Gate, Whiteknights, United Kingdom.
Mencegah demam dan selesema. Elderberry, buah yang tinggi dalam antosianin biasa digunakan dalam perubatan herba untuk merawat gejala demam dan selesema. Satu kajian mendapati bahawa kandungan antosianin dalam elderberry meniru kesan Tamiflu. Satu lagi kajian mendapati bahawa antosianin menghalang virus selesema babi H1Ni daripada menjangkiti sel-sel tuan rumah.
Mencegah kanser. antosianin boleh membantu mencegah kanser payudara. Menurut kajian makmal yang diterbitkan dalam Penyelidikan Phytotherapy pada tahun 2010. Dalam eksperimen tabung uji, saintis menunjukkan bahawa antosianin yang diekstrak dari blueberries membantu menghambat pertumbuhan sel-sel kanser payudara.
Anggur muscadine mengandungi beberapa jenis polifenol yang baik untuk kesihatan
Anggur muscadine mengandungi beberapa jenis polifenol yang baik untuk kesihatan

3. Proanthocyanidins



Proanthocyanidins adalah kompaun dalam buah-buahan, kulit kayu, daun dan benih tumbuhan banyak di mana mereka memberikan perlindungan terhadap predasi. Pada masa yang sama ia memberi rasa dan astringensi kepada minuman seperti wain, jus buah dan teh.

Ia tergolong dalam kelas polifenol dan berpotensi sebagai antioksidan jauh lebih kuat daripada vitamin C atau vitamin E dalam sel berair.

Proanthocyanidin adalah asal daripada ekstrak biji anggur, mempunyai tindakan pencegahan terhadap penyakit seperti aterosklerosis, gastrik, kanser usus besar, katarak dan kencing manis.

Dalam kajian awal terhadap manusia, ekstrak biji anggur ditunjukkan mempunyai kesan pencegahan terhadap peningkatan lipid peroksida dalam plasma manusia selepas latihan dan otot selepas latihan. Kesan anti-trombotik mungkin disebabkan kesan menghalang langsung pada platelet. Satu kajian menunjukkan proanthocyanidins dari biji anggur mungkin berguna untuk chloasma.

Pencegahan kanser. Kajian Mutat 2014. Kajian menyatakan biji anggur proanthocyanidin mempunyai sifat antioksidan (mampu memerangi radikal bebas) dan kemoprevention.


Pencegahan katarak dan penglihatan. Pengambilan proanthocyanidins berupaya menghalang pembentukan katarak yang disebabkan oleh diabetes pada tikus. Khasiat ini adalah disebabkan sifat antioksidannya.

4. Catechin
Catechins, sejenis flavonoid yang memerangi radikal bebas dan bertindak sebagai antioksidan. Flavanols menjadikan arteri sihat, melancarkan aliran darah, mengurangkan tekanan darah dan melindungi daripada sunburn.

Banyak juga kebaikan catechin ini, antaranya:

🎀Antiartherogenic: Atherogenesis berlaku akibat proses oksidasi oleh lipid pada LDL kolesterol. LDL yang teroksidan menyebabkan penyumbatan pada arteri. Catechin membantu mencegah proses oksidasi LDL kolesterol ini


🎀Antikanser: catechin terbukti dapat mencegah sel kanser dengan mempromosikan apoptosis (sel kanser bunuh diri)


🎀Antioksidan: peranan terbesar catechin adalah sebagai antioksidan justeru dapat membantu memerangi radikal bebas, terutama melindungi protein daripada teroksida. Disamping itu catechin turut mengurangkan tekanan oksidan pada mitokondria.


🎀Anti radang: Disebabkan catechin berfungsi sebagai anti radang, catechin berupaya memperbaiki keadaan penyakit akibat keradangan seperti arthritis.


🎀Obesiti: Kajian menunjukkan catechin mempunyai thermogenic efek dimana ia meningkatkan suhu badan dengan mengaktifkan metabolism justeru membantu menurunkan berat badan.



🎀Antidiabetes: catechin dapat membantu meningkatkan aktiviti insulin


🎀Depigmentasi Kulit: Kulit mengalami proses pigmentasi akibat sintesis melanin. Catechin dapat membantu proses depigmentasi kulit dengan proses inhibitasi aktiviti tyrosinase.



Perubahan ketara selepas mengambil Vivix untuk masalah sopak disebabkan oleh catechin sejenis polifenol dalam Vivix.

5. Quercetin



Quercetin adalah sejenis antioksidan flavonoid yang terdapat dalam makanan tumbuhan, termasuk sayur-sayuran berdaun, tomato, beri dan brokoli. Secara teknikalnya quercetin adalah pigmen tumbuhan yang ditemui dalam tumbuhan berwarna.

Ia dianggap sebagai salah satu antioksidan paling banyak dalam diet manusia, quercetin memainkan peranan penting dalam memerangi kerosakan radikal bebas, kesan penuaan dan keradangan.Walaupun anda boleh mendapatkan banyak quercetin dengan memakan makanan yang sihat, sesetengah orang juga mengambil suplemen quercetin untuk kesan anti-radang yang kuat.

Menurut Jabatan Patologi dan Diagnostik di Universiti Verona di Itali, quercetin dan flavonoid lain adalah “ejen anti-virus, anti mikroba, anti-radang dan anti-alergi”. Polifenol flavonoid adalah yang paling bermanfaat untuk mengurangkan atau mengawal selia saluran dan fungsi keradangan. Quercetin dianggap sebagai flavonoid yang menunjukkan kesan kuat pada sistem imun dan keradangan yang disebabkan Q leukosit dan isyarat intrasel lain.



7 Manfaat Quercetin


✨Mengurangkan Keradangan.

Flavonoid, termasuk quercetin, adalah anti-radang penting kerana mereka bertindak sebagai antioksidan, yang bermaksud dapat memerangai radikal bebas yang merosakkan sel.

✨Mengurangkan alahan.

Quercetin adalah antihistamin semula jadi boleh menstabilkan pembebasan histamines dari sel imun tertentu, yang mengakibatkan gejala menurun seperti batuk, mata berair, hidung berair, sarang, bibir atau lidah yang bengkak, dan senak.

✨Menyokong Kesihatan Jantung.

Kerana keupayaan untuk menurunkan keradangan dan tekanan oksidatif, quercetin memberi manfaat kepada mereka yang mempunyai masalah jantung dan saluran darah yang berkaitan.

✨Membantu Mengurangkan Kesakitan.

Suplemen quercetin boleh membantu mengurangkan kesakitan yang berkaitan dengan keadaan autoimun, seperti arthritis, serta jangkitan, termasuk prostat dan saluran pernafasan. Ini kerana quercetin mengurangkan kesakitan radang.

Membantu Meningkatkan Ketahanan dan Sistem Imun.


Quercetin ditambah dengan beberapa suplemen sukan dipercayai dapat meningkatkan prestasi olahraga dan ketahanan, mungkin disebabkan oleh kesan positifnya terhadap aliran darah.

Quercetin boleh meningkatkan prestasi fizikal kerana ia membantu meningkatkan kesihatan pembuluh darah, yang membawa oksigen dan nutrien ke otot dan tisu bersama.

Membantu Mengatasi Kanser.


Kajian turut mendapati kesan perlindungan kanser daripada quercetin adalah hasil daripada modulasi sama ada EGFR atau laluan estrogen-reseptor. Flavonoid dapat membantu menghentikan proses yang terlibat dalam mutasi sel, pertumbuhan tumor dan gejala yang berkaitan dengan rawatan kanser yang biasa, seperti radiasi atau kemoterapi.

Quercetin sangat baik diambil bersama-sama rawatan kanser yang disediakan di hospital.
Melindungi Kesihatan Kulit. Quercetin mampu menyekat “sel mast”, iaitu sel-sel imun yang kritikal dalam memicu tindak balas alahan, penyakit radang dan penyakit autoimun.


Quercetin membantu melindungi kulit dari kesan gangguan seperti dermatitis dan fotosensitiviti. Flavonoid seperti blok quercetin membebaskan banyak sitokin pro-radang, seperti IL-8 dan TNF, yang membantu menghentikan gejala-gejala yang berkaitan dengan keradangan kulit.



6. Lupeul


lupeul dapat mencegah perkembangan sel tumor. Jika kombinasi lupeul bersama dengan rawatan kemoterapi, ia dapat meningkatkan keberkesanan sehingga 40 kali ganda.


7. Gallic Acid


Asid Gallic adalah asid organik yang terdapat dalam makanan seperti blueberries, epal, flaxseeds, daun teh, kulit kayu oak, walnut dan air.

Asid Gallic mempunyai ciri-ciri anti-kulat dan anti-virus. Asid Gallic bertindak sebagai antioksidan dan membantu melindungi sel kita daripada kerosakan oksidatif.

Asid Gallic didapati menunjukkan sitotoksisiti terhadap sel kanser, tanpa merosakkan sel yang sihat. Asid Gallic digunakan astringen jauh dalam kes-kes pendarahan dalaman.


Asid Gallic juga digunakan untuk merawat albuminuria dan diabetes. Sesetengah salap untuk merawat psoriasis dan buasir luaran mengandungi asid gallic.

Manfaat kesihatan asid gallic:

Kanser.

Kajian makmal 2009 yang diterbitkan dalam “Penyelidikan Farmaseutikal” menyatakan bahawa asid gallic yang diekstrak dari biji anggur menyebabkan kematian yang diprogramkan oleh sel-sel kanser prostat (apoptosis).

Anti radang.

Satu lagi kajian yang diterbitkan dalam jurnal “Sains Toksikologi” pada bulan Mac 2006 menyatakan bahawa asid gallic mempunyai ciri-ciri anti-radang yang penting dan menghalang ekspresi bahan kimia radang termasuk sitokin dan histamines. Para penyelidik menyatakan bahawa asid gallic boleh digunakan untuk merawat penyakit alahan radang.

antioksidan.

Dalam kajian yang diterbitkan dalam edisi Mei 2010 “Jurnal Farmasi dan Farmakologi”, menunjukkan bahawa asid gallic mempunyai aktiviti antioksidan yang penting dan boleh melindungi hati dari kesan berbahaya radikal bebas.

Diabetes.

Asid gallic juga boleh memberi manfaat kepada pesakit diabetes dengan mencetuskan pelepasan insulin oleh sel pankreas, kata sebuah kajian yang diterbitkan dalam edisi Januari 2010 “Penyelidikan Phytothreapy.”



8. Ellagictannins

Ellagitannins adalah produk yang mengandungi Asid Ellagic dalam bentuk semula jadi. Ia adalah sebatian fenolik, dan digunakan secara meluas dalam ubat alternatif kerana memiliki sifat anti-karsinogen, anti-mutagen, dan anti-kanser yang terbukti.

Laporan penyelidikan mengenai Ellagitannins pertama kali diterbitkan pada tahun 1970-an. Ini disusuli oleh kajian saintifik yang lebih terperinci dan rigourous pada tahun 1990-an yang termasuk kajian yang dijalankan oleh Kolej Perubatan, University of Illinois; Sekolah Perubatan Universiti Northwestern; dan Jabatan Perubatan Pencegahan, Ohio State University.

Kebanyakan manfaat kesihatan ellagitannins adalah bersamaan dengan ellagic acid yang telah ditulis di atas. Namun manfaat terbesar ellagitannins adalah berkaitan kanser, seperti rajah dibawah.

Ellagitannins sangat berpotensi dalam pencegahan pelbagai jenis kanser
Ellagitannins sangat berpotensi dalam pencegahan pelbagai jenis kanser



9. Chlorogenic Acid


Asid klorogenik adalah fitokimia yang terdapat dalam biji kopi dan kopi. Ia telah disebut-sebut dapat menurunkan kadar gula darah dan berpotensi mengeluarkan kesan anti-diabetes. Ia juga telah dikaitkan dengan penurunan berat badan dan memberi kesan anti-obesiti.

Berikut adalah manfaat chlorogenic acid:

Obesiti.

Ada kajian dibuat terhadap orang obes dimana mereka mengambil Svetol yang mengandungi chrologenic acid yang tinggi dan didapati mereka dapat menurunkan berat badan.

Tekanan darah tinggi.

Dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.

Penyakit alzheimer.

Kajian telah dilakukan atas kesan asid klorogenik kepada pesakit dengan penyakit Alzheimer. Ia menunjukkan asid klorogenik dapat membantu pesakit mengekalkan keadaan mental mereka dan ingat aktiviti yang mereka cuba lakukan.

Diabetes type 2.

Bagi pesakit diabetes jenis 2, asid klorogenik dapat membantu mengawal paras gula darah dan metabolisme mereka. Kajian telah menunjukkan bahawa asid klorogenik dapat membantu memproses gula darah dengan cara yang membantu mencegah dan mengurangkan jumlah gula darah yang meningkat. Ia juga boleh membantu meningkatkan metabolisme anda yang boleh membantu seseorang yang menghidap kencing manis mengekalkan berat badan yang sihat dan membantu mereka menurunkan berat badan.



10. Myricetin


Myricetin adalah salah satu daripada flavonols. Myricetin mempunyai aktiviti anti-inflamasi. Dalam kajian, ia telah menunjukkan sifat anti-tumor dan antioksidan. Ia juga boleh menghalang pembentukan fibril beta-amyloid, masalah utama dengan penyakit Alzheimer. Flavonoid mempunyai aktiviti antibakteria dan antiviral.

Manfaat kesihatan Myricetin

Antioksidan.

Myricetin juga memerangi radikal bebas dalam badan. Justeru turut berupaya melindungi DNA badan daripada kerosakan.



Antikanser.
Kajian menunjukkan bahawa 3 flavonols, salah satunya ialah Myricetin, boleh mengurangkan risiko kanser pankreas sebanyak 23 peratus. Satu lagi kajian menunjukkan bahawa penggunaan Myricetin menyebabkan risiko kanser prostate yang lebih rendah.

kesihatan kardiovaskular.

Myricetin dalam kepekatan tinggi boleh mengubah kolesterol LDL.
Antiradang.



Diabetes.

Myricetine menghalang pengambilan metil glukosa oleh adipocyte.

Kesihatan otak.

Myricetin juga boleh memberi manfaat kepada orang yang didiagnosis dengan penyakit Parkinson dan penyakit Alzheimer. Myricetin memulihkan tahap dopamin dalam haiwan makmal dengan Parkinsonisme yang diakibatkan.



Neesa Halim
0133638180
1295428 (shaklee ID)

0 comments:

Post a Comment