Tips atasi ekzema di kulit secara berkesan

Neesa nak kongsikan apa itu ekzema. Antara simptom ekzema yang biasa berlaku ialah kekeringan dan kegatalan pada kulit yang mana telah dialami hampir 20% daripada jumlah kanak-kanak (secara kasarnya satu dalam lima orang) dan kira-kira 4% daripada jumlah orang dewasa.



Siapa tahu apakah itu Ekzema? Ekzema sama seperti masalah kulit yang lain juga seperti dermatitis dan alahan lebih mudah untuk dijangkiti kepada mereka yang memang memiliki kulit yang kering, sensitif atau mengalami masalah sistem imun.

Manakala bagi orang dewasa pula, simptom-simptomnya akan lebih teruk berbanding yang dialami oleh kanak-kanak. Kajian juga menunjukkan bahawa bayi dan kanak-kanak biasanya dapat mengatasi ekzema ini secara normal pada awal usia mereka.

Memandangkan ahli dermatologi biasanya akan memilih untuk merawat ekzema dengan memberikan krim sapuan dan kadang kala menggunakan ubat untuk membunuh bakteria atau membetulkan semula tindakan sistem imun, terdapat juga rawatan ekzema yang berasaskan bahan-bahan semula jadi.

Bagi Neesa macam macam cara Neesa dah buat untuk atasi ekzema. Neesa ada ekzema yang sangat teruk juga di kulit. Memang macam macam krem doktor klinik bagi untuk leraikan atau kurangkan ekzema pada kulit. Tapi masih tidak elok. Malu juga dengan suami pada awal berkahwin dahulu. Nasib baik suami Neesa sangat memahami. 

Apapun neesa kena usaha la jugakan atasi ekzema Neesa tu. Bayangkanlah bila kering kulit tersebut dia punya gatal tu tak dapat nak diceritakan.

Tips / cara yang Neesa gunakan ialah :

1. Banyakkan minum air masak 3L
2. Amalkan Vita C Sustainable release 3-4biji sehari
3. B complex 1 biji sehari untuk atasi stress dan tekanan.  
4. Esp Shaklee 2 scoop dicampurkan dengan 400ml air  suam - kandungan protein yang tinggi.
5. Meal shake / Vita Lea - Kandungan multivitamin yang tinggi. 
6. Vivix - satu sudu sehari
Setiap hari Neesa amalkan tips di atas. Alhamdulillah kulit yang ekzema kini tiada lagi. Malah kalau kulit nampak kering Alhamdulillah cepat bertindak balas.


Neesa Halim
Elegant Training & Consultation Services
1295428  - ID Shaklee

0 comments:

Post a Comment