Anthocyanins dalam polifenol.

Anthocyanins


Anthocyanins adalah sejenis flavonoid dengan kesan antioksidan. Ditemui secara semulajadi dalam beberapa jenis makanan, anthocyanin adalah pigmen yang memberi warna merah, ungu, dan tumbuhan biru pewarna mereka yang kaya. Selain bertindak sebagai antioksidan dan memerangi radikal bebas, anthocyanin menawarkan faedah antiradang, anti-virus, dan anti-kanser.

Dalam ubat herba, bahan kaya anthocyanin telah lama digunakan untuk merawat beberapa keadaan (termasuk tekanan darah tinggi, selesema, dan jangkitan saluran kencing).

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa antosianin juga boleh membantu menangkis masalah kesihatan utama, termasuk penyakit jantung dan kanser.

Antara manfaat kesihatan anthocyanins, berdasarkan kepada kajian klinikal yang dibuat oleh para saintis adalah:

🍇Mempromosi kesihatan jantung. Anthocyanins boleh meningkatkan kesihatan jantung. Kajian menyatakan bahawa antosianin berupaya meningkatkan tahap kolesterol dan metabolisme gula darah, serta melawan tekanan oksidatif (satu proses yang diketahui memainkan peranan dalam penyakit jantung).

🍇Membantu menurunkan kadar kolestrol jahat (LDL). Sumber dari The American Journal of Clinical Nutrition.

🍇Memerangi obesiti. Sumber dari kajian oleh saintis dari Rusia diterbitkan pada tahun 2017 dalam hindawi.com.  Kajian awal mencadangkan bahawa antosianin boleh melindungi daripada obesiti. Dalam kajian 2008 dari Journal of Agricultural and Food Chemistry, saintis mendapati bahawa tikus yang memakan makanan tinggi lemak anthocyanin yang diperkaya selama lapan minggu mendapat kurang berat berbanding tikus yang diberi makan diet tinggi lemak tanpa antosianin.

🍇Meningkatkan fungsi cognitif (otak). Kajian oleh School of Psychology and Clinical Language Sciences, University of Reading, Earley Gate, Whiteknights, United Kingdom.
Mencegah demam dan selesema. Elderberry, buah yang tinggi dalam anthocyanin, biasa digunakan dalam perubatan herba untuk merawat gejala demam dan selesema. Satu kajian mendapati bahawa kandungan anthocyanin dalam elderberry meniru kesan Tamiflu. Satu lagi kajian mendapati bahawa antosianin menghalang virus selesema babi H1Ni daripada menjangkiti sel-sel tuan rumah.

🍇Mencegah kanser. Anthocyanins boleh membantu mencegah kanser payudara. Menurut kajian makmal yang diterbitkan dalam Penyelidikan Phytotherapy pada tahun 2010. Dalam eksperimen tabung uji, saintis menunjukkan bahawa antosianin yang diekstrak dari blueberries membantu menghambat pertumbuhan sel-sel kanser payudara.


Neesa Halim
0133638180
Shaklee Id : 1295428


0 comments:

Post a Comment