Apa kelebihan omega-3 di dalam Omega Guard

Terdapat bukti yang kukuh menyatakan omega-3 membantu untuk penyakit jantung dan masalah yang menyumbang kepada penyakit jantung, tetapi omega-3 asid lemak juga ada kelebihan yang boleh digunakan untuk masalah-maslah berikut: -



kolestrol tinggi


Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa suplemen minyak ikan mengurangkan tahap trigliserida.


Mempunyai tahap lemak darah yang tinggi adalah berisiko untuk mendapat penyakit jantung. DHA sahaja juga telah terbukti untuk menurunkan trigliserida pada tahap yang lebih rendah



Tekanan darah tinggi



Beberapa kajian klinikal menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan asid lemak omega-3 boleh menurukan tekanan darah pada orang dengan tekanan darah tinggi. Analisis 17 kajian klinikalmenggunakan makanan tambahan minyak ikan mendapati bahawa mengambil 3 atau lebih gram minyak ikan setiap hari boleh mengurangkan tekanan darah pada orang dengan tekanan darah tinggi yang tidak dirawat. Dos yang tinggi ini, bagaimanapun, hanya boleh diambil di bawah arahan doktor.



Penyakit jantung



Peranan Omega-3 asid lemak dalam penyakit kardiovaskular sudah lama dibuktikan. Salah satu cara yang terbaik untuk membantu mencegah penyakit jantung adalah untuk makan makanan yang rendah lemak tepu dan makan makanan yang kaya dengan lemak monotaktepu dan politaktepu (termasuk omega -3 asid lemak) . Bukti klinikal menunjukkan bahawa EPA dan DHA (asid eicosapentaenoic dan asid docosahexaenoic, 2 omega -3 asid lemak yang ditemui dalam minyak ikan) membantu mengurangkan faktor risiko untuk penyakit jantung, termasuk kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi. 



Minyak ikan telah terbukti untuk tahap trigliserida yang lebih rendah (lemak dalam darah) , dan untuk mengurangkan risiko kematian , serangan jantung , strok, dan irama jantung yang tidak normal pada orang yang telah mempunyai serangan jantung. Minyak ikan juga membantu mencegah dan merawat aterosklerosis (pengerasan arteri) dengan memperlahankan pembentukan plak dan darah beku, yang boleh menyumbat arteri.



 Diabetes



Pesakit diabetes sering mempunyai trigliserida tinggi dan paras HDL yang rendah. Asid lemak Omega-3 dari minyak ikan boleh membantu merendahkan trigliserida dan apoproteins (penanda diabetes) dan meningkatkan HDL, jadi makan makanan atau mengambil makanan tambahan minyak ikan boleh membantupesakit diabetes. 


Satu lagi jenis Omega-3 asid lemak, ALA (dariflaxseed, misalnya) mungkin tidak mempunyai manfaat yang sama seperti minyak ikan. Sesetengah orang yang menghidap diabetestidak boleh cekap menukarkan ANA kepada satu bentuk asid lemak omega-3 yang boleh digunakan badan.



 Rheumatoid arthritis (RA)



Kebanyakan kajian klinikal memeriksa makanan tambahan asid lemak Omega -3 untuk artritis telah memberi tumpuan kepada artritis reumatoid (RA), penyakit autoimun yang menyebabkan keradangan pada sendi. Beberapa kajian kecil telah mendapati bahawa minyak ikan membantu mengurangkan gejala RA, termasuk sakit sendi. Walau bagaimanapun, tidak seperti ubat-ubatan preskripsi , minyak ikan bukanlah untuk memperlahankan perkembangan RA , ttp hanya untuk merawat gejala-gejala shaja. Kerosakan sendi masih berlaku.



Systemic lupus erythematosus (SLE)



Beberapa kajian kecil menunjukkan bahawa EPA dan minyak ikan boleh membantu mengurangkan gejala lupus, keadaan autoimun yang dicirikan oleh keletihan dan sakit sendi. Walau bagaimanapun, 2 kajian kecil mendapati minyak ikan mempunyai kesan ke atas lupus nephritis (penyakit buah pinggang yang disebabkan oleh lupus, satu komplikasi penyakit yang kerap.



Penurunan kognitif



Beberapa kajian menunjukkan bahawa kekurangan pengambilan asid lemak omega -3 dikaitkan dengan peningkatan risiko penurunan kognitif berkaitan usia atau demensia, termasuk penyakit Alzheimer. Ahli-ahli sains percaya omega -3 asid lemak DHA adalah perlindungan terhadap penyakit Alzheimer dan demensia.





Neesa Halim 

0133638180 

1295428 

0 comments:

Post a Comment